Bærekraftig reisemål
Lillehammer og Gudbrandsdalen er merket innenfor Innovasjon Norge sin ordning «Bærekraftig reisemål», et kvalitetsmerke som bygger på en standard som setter tydelige krav til vår evne til bærekraftig virksomhet og utvikling. Merking forutsetter at vi kontinuerlig arbeider for å ta vare på natur, kultur og miljø, styrker sosiale verdier og for et økonomisk levedyktig næringsliv.
Rada Reiseliv er dedikert til å videreføre dette kontinuerlige arbeidet, og vårt neste skritt er å inkludere kommunene Stange, Løten og Hamar i vårt bærekraftsarbeid. Sammen kan vi bygge et bærekraftig reisemål som tar vare på våre verdifulle ressurser og skaper en positiv fremtid for regionen.
Prosessen er avhengig av samspill
Å være et bærekraftig reisemål forutsetter et samspill mellom destinasjonsselskap, kommuner og næringsliv for å ivareta en miljømessig, kulturelt, sosial og økonomisk bærekraftig utvikling.
Lillehammer-regionen og Midt-Gudbrandsdalen startet prosessen sammen med Visit Lillehammer høsten 2016, og i juni 2018 nådde vi vår første milepæl i arbeidet når vi som den første byen og den største regionen i Norge mottok merket for «Bærekraftig reisemål». Etter års med målrettet arbeid ble vi remerket i 2021 og 2024. Nord-Gudbrandsdalen ble etter en god prosess sammen med Nasjonalparkriket merket i 2023.
Våre mål med bærekraftig utvikling, kort fortalt
- Styrke bedriftenes levedyktighet og verdiskapning.
- Bli et mer attraktivt og troverdig reisemål.
- Styrke sosiale verdier som samhold, samarbeid og stolthet.
- Heve kunnskapsnivået: ivareta og formidle kulturarv, tradisjoner, historie og bevare naturressurser
Nyheter og aktuelt innhold
Sommeren 2025: Stor oppgang i internasjonale gjester
Nye tall fra SSB og AirDna/Airbnb viser økt aktivitet både blant norske og internasjonale gjester
Sommerkampanje ga solide resultater
For å løfte regionens tilbud, gjennomførte vi en digital kampanje. Fokuset var på kultur og familier for å inspirere til nye opplevelser.
Sommeren 2025: Flere turister, høyere omsetning – og tydelige regionale forskjeller
Partnerinnsikt og SSB-tall viser vekst i turisme, omsetning og internasjonale gjester i Rada-regionen sommeren 2025.
Antall overnattinger i regionen øker!
Tall på kommersielle gjestedøgn fra SSB viser at vi får flere internasjonale gjester. Air BNB tall viser også en sterk økning i regionen vår.
Sterkere sammen for bærekraftig reiseliv i Nord-Gudbrandsdalen
Nasjonalparkriket Reiseliv har i 2024 deltatt i en omfattende omstillingsprosess som resulterte i etableringen av det nye destinasjonsselskapet Rada Reiseliv SA fra 1. januar 2025. Med 14 kommuner og over 150 bedrifter på laget, er målet å styrke samarbeidet og bærekraften i hele regionen.
Fra Kirgisistan til Mosetertoppen – Hafjellbussen ble en vinterhit
Hafjellbussen er ett av de første tiltakene i mobilitetsprosjektet Entré Øyer, og ble en umiddelbar suksess.
Merket for Bærekraftig reisemål
Miljøfyrtårn
- Klima- og miljørapport 2023
- Klima- og miljørapport 2022
- Klima- og miljørapport 2021
Bærekraftige verdier
Velkommen til EKTE opplevelser!
Miljøsertifisering
Vi jobber for at bedrifter skal bli mer bærekraftige. Se hvilke ulike sertifiseringer som finnes.
Ansvarlig markedsføring
Mer enn bare markedsføring, slik bygger vi et bærekraftig reisemål.
Tips / info til gjester
Fem tips du kan gi til dine gjester.
Universell utforming
Åpne døren for alle: hvordan kommunisere tilgjengelighet





