Bærekraftig reisemål
Lillehammer og Gudbrandsdalen er merket innenfor Innovasjon Norge sin ordning «Bærekraftig reisemål», et kvalitetsmerke som bygger på en standard som setter tydelige krav til vår evne til bærekraftig virksomhet og utvikling. Merking forutsetter at vi kontinuerlig arbeider for å ta vare på natur, kultur og miljø, styrker sosiale verdier og for et økonomisk levedyktig næringsliv.
Rada Reiseliv er dedikert til å videreføre dette kontinuerlige arbeidet, og vårt neste skritt er å inkludere kommunene Stange, Løten og Hamar i vårt bærekraftsarbeid. Sammen kan vi bygge et bærekraftig reisemål som tar vare på våre verdifulle ressurser og skaper en positiv fremtid for regionen.
Prosessen er avhengig av samspill
Å være et bærekraftig reisemål forutsetter et samspill mellom destinasjonsselskap, kommuner og næringsliv for å ivareta en miljømessig, kulturelt, sosial og økonomisk bærekraftig utvikling.
Lillehammer-regionen og Midt-Gudbrandsdalen startet prosessen sammen med Visit Lillehammer høsten 2016, og i juni 2018 nådde vi vår første milepæl i arbeidet når vi som den første byen og den største regionen i Norge mottok merket for «Bærekraftig reisemål». Etter års med målrettet arbeid ble vi remerket i 2021 og 2024. Nord-Gudbrandsdalen ble etter en god prosess sammen med Nasjonalparkriket merket i 2023.
Våre mål med bærekraftig utvikling, kort fortalt
- Styrke bedriftenes levedyktighet og verdiskapning.
- Bli et mer attraktivt og troverdig reisemål.
- Styrke sosiale verdier som samhold, samarbeid og stolthet.
- Heve kunnskapsnivået: ivareta og formidle kulturarv, tradisjoner, historie og bevare naturressurser
Nyheter og aktuelt innhold
Bærekraftige verdier
Vi er stolte av vår identitet, formet av ekte opplevelser, produkter, historier og øyeblikk. Vår historie og kultur styrker vårt engasjement i alt vi gjør. Som aktive og sporty mennesker elsker vi å ha det moro, og dette ønsker vi å dele med våre gjester. Vi vil begeistre og skape minnerike opplevelser som setter seg i sjela.
Verdiskaping i reiselivsnæringen 2024
Vi har samlet litt innsikt i verdiskaping og sysselsetting i reiselivsnæringen i «Rada-regionen».
Oppdatert destinasjonsanalyse for Gudbrandsdalen
Hva er reiselivets verdi? Oppdatert destinasjonsanalyse for Gudbrandsdalen NHO Reiseliv har fått utarbeidet analyser av de 12 viktigste reiselivsdestinasjoner i Norge. Rapportene vurderer reiselivet som næring, med fokus på overnatting, servering, opplevelser,...
Vi er remerket som bærekraftig reisemål! 🥳
Dette betyr at det jobbes godt med ulike bærekraftstiltak i reiselivsbedriftene i regionen, kommunene og destinasjonsselskapet. Det er summen av alle tiltak som gjør oss fortjent til Merket som bærekraftig reisemål.
Gjest-, deltidsinnbygger- og innbyggerundersøkelser
Gjest-, deltidsinnbygger- og innbyggerundersøkelser For å skape et enda bedre reisemål for alle, har vi lyttet til våre gjester, fritidsboligeiere og fastboende.
Merket for Bærekraftig reisemål
Miljøfyrtårn
- Klima- og miljørapport 2023
- Klima- og miljørapport 2022
- Klima- og miljørapport 2021
Bærekraftige verdier
Velkommen til EKTE opplevelser!
Miljøsertifisering
Vi jobber for at bedrifter skal bli mer bærekraftige. Se hvilke ulike sertifiseringer som finnes.
Ansvarlig markedsføring
Mer enn bare markedsføring, slik bygger vi et bærekraftig reisemål.
Tips / info til gjester
Fem tips du kan gi til dine gjester.
Universell utforming
Åpne døren for alle: hvordan kommunisere tilgjengelighet