Foto: Geir Olsen
Klynga administreres av:
Skåppå AS
[email protected]
Fritidsboligsektoren + Reiseliv
= Rekreasjonsnæringen
Klyngearbeidet skal bidra til omstilling og vekst hos den enkelte medlemsbedrift og lokalsamfunnet forøvrig.
Bærekraft er grunnbjelken og man skal tenke økonomisk utvikling i samspill med ivaretakelse av kllima- og miljøhensyn, samt samfunnsmessige perspektiv.
Rekreasjonsklynga
Med bakgrunn i evalueringen av Snowball innledet Visit Lillehammer et nytt samarbeid for å videreutvikle det gode arbeidet med Snowball. I løpet av 2022 gjennomførte vi sammen med Skåppå og Alpinco et forprosjekt for å samle aktører fra rekreasjonsnæringen, og en klynge med 14 aktører/eiere ble etablert.
Vi står overfor store utfordringer fremover, slik som krav til klima og miljøhensyn, endringer i markedet og kundegruppene og ny teknologi som utfordrer. Vi må jobbe sammen på nye måter om vi skal klare å møte disse utfordringene og sikre utvikling og vekst. Derfor bidro vi til, og er en del av ny sammensetning av aktører.
Økt bærekraftig verdiskaping
Rekreasjonsklynga ble etablert i 2023 og er godt i gang med de første prosjektene. Klynga består av både tradisjonelle reiselivsbedrifter, hytteprodusenter, finansieringsaktører og energibransjen. De arbeider med å frembringe kunnskap og fakta for å kunne arbeide bedre med utvikling og innovasjon, slik at rekreasjonsnæringen samlet sett skaper større verdier lokalt, lykkes med bærekraftig vekst og skaper nye varige arbeidsplasser.
Hvorfor har vi laget Rekreasjonsklynga?
Fremtida krever smartere og mer effektiv utnyttelse av tilgjengelige ressurser. Hvordan lykkes vi med å levere på gjestenes behov og bidra til økt næringsutvikling, samtidig som det tas hensyn til miljø og klima, og kommende generasjoners muligheter og behov? Gjennom Samarbeid!
Dette vil gi Gudbrandsdalen flere arbeidsplasser, mer konkurransekraft og gode levende lokalsamfunn.
Vi ønsker å bidra til økt innovasjon og næringsutvikling
Rekreasjonsindustrien er næringsaktører som leverer produkter og tjenester ti folk som ønsker rekreasjon, slik som opplevelser, aktiviteter, mobilitet og infrastruktur. Det felles markedet er rekreasjonsklyngens drivkraft, og behovet er innovasjon og næringsutivkling som treffer markedet.
Klyngearbeidet skal bidra til omstilling og vekst hos den enkelte medlemsbedrift og lokalsamfunnet forøvrig. Bærekraft må stå som en grunnbjelke, og man skal tenke økonomisk vekst i samspill med hvordan vi ivaretar klima- og miljøhensyn, og samfunnsmessige perspektiv.
Fra Kirgisistan til Mosetertoppen – Hafjellbussen ble en vinterhit
Hafjellbussen er ett av de første tiltakene i mobilitetsprosjektet Entré Øyer, og ble en umiddelbar suksess.
Ny markedssjef i Rada Reiseliv: Bjarte Solhaug tiltrer 1. juli
Rada Reiseliv SA har gleden av å ønske Bjarte Solhaug velkommen som ny markedssjef. Etter en grundig rekrutteringsprosess med 17 kvalifiserte søkere, var det Solhaugs solide erfaring og sterke tilknytning til regionen som gjorde ham til det naturlige valget.
Bærekraftige verdier
Vi er stolte av vår identitet, formet av ekte opplevelser, produkter, historier og øyeblikk. Vår historie og kultur styrker vårt engasjement i alt vi gjør. Som aktive og sporty mennesker elsker vi å ha det moro, og dette ønsker vi å dele med våre gjester. Vi vil begeistre og skape minnerike opplevelser som setter seg i sjela.
Hvordan kommunisere bærekraft til dine gjester: Praktiske tips
En del av opplæringen i ansvarlig bruk og bærekraft handler om «gjesteopplæring». Ikke alle gjester vet hva vi legger i bærekraft og trenger råd og veiledning.
Ansvarlig markedsføring
Ved å tiltrekke seg de riktige gjestene, gi ærlig informasjon og ta hensyn til miljøet, lokalsamfunnet og den langsiktige bærekraften, kan vi skape et reisemål som er både attraktivt og ansvarlig.
Miljøsertifisering for reiselivsbedrifter
Anbefalte sertifiserings- og merkeordninger.
Åpne døren for alle: Hvordan kommunisere tilgjengelighet
I reiselivsnæringen handler det om å skape uforglemmelige opplevelser for alle. Her finner du tips til hvordan du kan kommunisere tilgjengelighet og universell utforming.
Synlighet vår og sommer 2025
Inn mot sommeren 2025 har vi, sammen med Bortelaget, utviklet en målrettet og tydelig plan for å maksimere synligheten og tiltrekke flere besøkende til Gudbrandsdalen, Lillehammer og Mjøs-regionen.
Verdiskaping i reiselivsnæringen 2024
Vi har samlet litt innsikt i verdiskaping og sysselsetting i reiselivsnæringen i «Rada-regionen».
Frokostmøte arrangører i Lillehammer-regionen
29. april 25 | Lillehammer-regionen vekst og Rada Reiseliv inviterer til et frokostmøte for arrangører av kultur- og idrettsarrangementer i Lillehammer-regionen.