Bærekraftig reisemål
Visit Lillehammer er merket innenfor Innovasjon Norge sin ordning «Bærekraftig reisemål», et kvalitetsmerke som bygger på en standard som setter tydelige krav til vår evne til bærekraftig virksomhet og utvikling. Merking forutsetter at vi kontinuerlig arbeider for å ta vare på natur, kultur og miljø, styrker sosiale verdier og for et økonomisk levedyktig næringsliv.
Prosessen er avhengig av samspill
Å være et bærekraftig reisemål forutsetter et samspill mellom destinasjonsselskap, kommuner og næringsliv for å ivareta en miljømessig, kulturelt, sosial og økonomisk bærekraftig utvikling. Visit Lillehammer står sammen med våre kommuner om en felles handlingsplan for bærekraftig reisemålsutvikling.
Vi startet prosessen høsten 2016, og i juni 2018 nådde vi vår første milepæl i arbeidet når vi som den første byen og den største regionen i Norge mottok merket for «Bærekraftig reisemål». Etter 3 års målrettet arbeid ble vi i 2021 remerket, og skal remerkes igjen i 2024.
Våre mål med bærekraftig utvikling, kort fortalt
- Styrke bedriftenes levedyktighet og verdiskapning.
- Bli et mer attraktivt og troverdig reisemål.
- Styrke sosiale verdier som samhold, samarbeid og stolthet.
- Heve kunnskapsnivået: ivareta og formidle kulturarv, tradisjoner, historie og bevare naturressurser
Nyheter og aktuelt innhold
Oppdatert destinasjonsanalyse for Gudbrandsdalen
Hva er reiselivets verdi? Oppdatert destinasjonsanalyse for Gudbrandsdalen NHO Reiseliv har fått utarbeidet analyser av de 12 viktigste reiselivsdestinasjoner i Norge. Rapportene vurderer reiselivet som næring, med fokus på overnatting, servering, opplevelser,...
Sten Harald Norund Hansson er ansatt som reiselivsdirektør i Rada Reiseliv
Sten Harald Norund Hansson er ansatt som reiselivsdirektør i Rada Reiseliv SA. Hansson kommer fra stillingen som reiselivssjef i Hammerfest, og har flere års reiselivserfaring fra ulike stillinger innen hotell, restaurant, arrangement og destinasjonsutvikling.
Vi er remerket som bærekraftig reisemål! 🥳
Dette betyr at det jobbes godt med ulike bærekraftstiltak i reiselivsbedriftene i regionen, kommunene og destinasjonsselskapet. Det er summen av alle tiltak som gjør oss fortjent til Merket som bærekraftig reisemål.
Merket for Bærekraftig reisemål
Miljøfyrtårn
- Klima- og miljørapport 2022
- Klima- og miljørapport 2021
Bærekraftige verdier
Velkommen til EKTE opplevelser!
Miljøsertifisering
Vi jobber for at bedrifter skal bli mer bærekraftige. Se hvilke ulike sertifiseringer som finnes.
Tips / info til gjester
Fem tips du kan gi til dine gjester.
Ansvarlig markedsføring
Mer enn bare markedsføring, slik bygger vi et bærekraftig reisemål.
Universell utforming
Åpne døren for alle: hvordan kommunisere tilgjengelighet