Hva er reiselivets verdi? Oppdatert destinasjonsanalyse for Gudbrandsdalen

NHO Reiseliv har fått utarbeidet analyser av de 12 viktigste reiselivsdestinasjoner i Norge. Rapportene vurderer reiselivet som næring, med fokus på overnatting, servering, opplevelser, transport og formidling. For Gudbrandsdalen som destinasjons sies det at regionen har et omfattende naturlandskap som gir gode muligheter for naturbaserte opplevelser hele året. Dette igjen gir gode muligheter for reiselivsvekst.

NHO Reiseliv jobber for å øke kunnskap og kjennskap til norsk reiseliv og reiselivets verdi for landet vårt, våre kommuner og for den enkelte by/destinasjon. Rapportene som er utarbeidet gir god innsikt som kan benyttes i møte med lokale politikere, bedrifter og andre interessenter for å gjøre dem bedre kjent med norsk reiseliv.

Hver destinasjonsanalyse gir innsikt i:

  • Markedsperspektivet for destinasjonen
  • Tilreisendes forbruk, antall gjestedøgn og verdien reiselivet tilfører regionen
  • Hvordan reiselivet bidrar til næringsutvikling

Reiselivet som drivkraft: Gudbrandsdalen som attraktiv destinasjon

 Totalt er det registrert 7,9 millioner gjestedøgn i Gudbrandsdalen i 2023 fordelt på fritidsboliger, hoteller, camping og Airbnb. Hoteller stod for 950 000 gjestedøgn i 2023. 62 prosent av disse kom i sommerhalvåret, fra mai t.o.m. oktober, og 38 prosent i vinterhalvåret, fra november t.o.m. april.

Hytteturisme dominerer

Gudbrandsdalen er særlig preget av fritidsboligturisme (hytter, leiligheter o.l.) og hadde over 5,6 millioner besøkende til fritidsboliger i 2023. Det utgjør over 70 prosent av alle gjestedøgnene i Gudbrandsdalen.

1,7 milliarder kroner i verdiskaping

Reiselivet er den femte største næringen i næringslivet i Gudbrandsdalen med en verdiskaping på over 1,7 milliarder kroner i 2022. Dersom man ser på sysselsetting, utgjør reiselivet 12 prosent som tilsvarer 4 000 sysselsatte.

Lillehammer leder an: Reiselivets sentrum i Gudbrandsdalen

Lillehammer er kommunen som har mest aktivitet fra reiselivsnæringen med 709 millioner kroner i verdiskaping og omtrent 1 170 sysselsatte. Kommunen utgjør med det omtrent en tredel av verdiskapingen og sysselsettingen. Etter Lillehammer følger Øyer og Ringsaker som de største reiselivskommunene i regionen.

 

Nyheter