Felles internasjonal satsing for vinteren på Innlandet

 

Avinor og Rada Reiseliv etablerer en ny reiselivssatsing for å bringe internasjonale turister til Innlandet. Det nyetablerte Rada trafikkråd skal sammen med sentrale aktører i Innlandet og Avinor jobbe målrettet for at en av Norges fineste regioner kommer ettertrykkelig på kartet i store internasjonale markeder.

Sten Hansson, Rada Reiseliv SA

Sten Harald Norund Hansson, Reiselivsdirektør Rada Reiseliv SA

Joachim Westher, Avinor

Joachim Westher Andersen, Avinor

Rada Reiseliv SA er svært glade for initiativet som kom fra Avinor og for det samarbeidet vi har etablert. Sammen skal vi synliggjøre bredden av opplevelser i Rada-regionen fra Stange i sør til Dovre og Lesja i Nord, for vintergjester som allerede har Norge på ønskelista. Dette er en mulighet til å vise fram både levende bymiljøer, unike kulturopplevelser og ekte fjell- og alpint-eventyr innenfor kort reisevei, og samtidig styrke regionens posisjon som et helårig reisemål, sier reiselivsdirektør i Rada Reiseliv, Sten Hansson.

Sammen med Avinor har det nyetablerte regionale reiselivsselskapet begynt arbeidet med å definere hvordan det nye trafikkrådet skal jobbe og hvem det er hensiktsmessig at skal delta.

Destinasjonsutvikling handler ikke bare om flere flyruter, men om å bygge smartere forbindelser og styrke verdikjeden i reiselivet. Når vi kobler Avinor og Oslo lufthavn tettere til lokale transporttilbud, overnatting, aktiviteter og opplevelser, skaper vi bedre tilgjengelighet, helårs arbeidsplasser og økt verdiskaping i hele regionen, sier Hansson.

Økt etterspørsel etter Innlandet

Internasjonal posisjonering av Rada-regionen vil stå svært sentralt i arbeidet til trafikkrådet. Avinor opplever at det er en stadig større interesse for Norge og Østlandet som et reisemål om vinteren, og mener det ligger et stort potensial i et tett og godt samarbeid med regionen.

Vi har allerede etablert et samarbeid med Alpinco som eier og driver Hafjell og Kvitfjell med formål om å bringe flere turister inn til deres anlegg. Allikevel merker både vi og dem at det ligger et stort uforløst potensial i at hele regionen samler seg rundt bordet og jobber sammen, slik at vinterturismen i regionen kommer flere til gode, sier leder for HUB- og partnerskapsutvikling i Avinor, Joachim Westher Andersen.

Autentisk vinter er etterspurt Gjennom dialog med internasjonale flyselskap og turoperatører merker han og ruteutviklerne i Avinor en stor etterspørsel etter den genuine vinteropplevelsen.

Dette er en region som virkelig kan ta genuint eierskap til vinter, ski, alpint og alt det flotte man kan gjøre i Innlandet på vinteren. Innlandet har vinter i sitt DNA, og nå er det på høy tid at vi forteller verden om den fantastiske regionen som ligger rett ved siden av landets hovedflyplass. Infrastruktur, tjenestetilbud, og alt som gjør en destinasjon komplett ligger på plass. Nå er det på tide at alle de som driver i regionen får tjent på dette. Men da er det en ting som gjelder, og det er samarbeid, mener Westher Andersen.

Samarbeid er nøkkelen til suksess Dette budskapet stiller også Rada Reiseliv seg bak.

Det gir mer kraft når vi kan møte internasjonale turoperatører, og markedsføre oss som en felles region. Nå skal vi sette oss ned med kommuner og bedrifter i regionen, og lage noen felles mål mot felles markeder, og definere tydelig tiltak for å komme dit, sier Hansson.

Han presiserer at det er mye arbeid som ligger foran dem, men at det positive er at regionen som destinasjon allerede har så mye flott å tilby.

Dette initiativet støtter opp under både den regionale og nasjonale retningen for norsk reiseliv. Ved å samle kreftene kan vi løfte fram hele regionen som en attraktiv og tilgjengelig del av Norge, til glede for både gjester, næringsliv og lokalsamfunn, avslutter han.

Faktaboks Rada Reiseliv

Fakta om Rada Reiseliv SA
Etablert: 1. januar 2025
Bakgrunn:
Selskapet er resultatet av en sammenslåing av Visit Lillehammer, Visit Mjøsa og Nasjonalparkriket.
Omfang:
Representerer 14 kommuner fra Stange i sør til Dovre og Lesja i nord.
Region:
Hamar, Lillehammer og Gudbrandsdalen
Eierskap:
Ikke-kommersielt selskap eid av reiselivsaktørene og kommunene i regionen.
Formål:
Å styrke samarbeid, vertskap og bærekraft i hele besøksnæringen, og være en drivkraft for utvikling, kunnskap og helhetlig markedsføring i regionen.

Faktaboks Avinor

Avinor er cirka 3100 ansatte som sammen driver 43 flyplasser i Norge – og sørger for at mer enn 51 millioner passasjerer kommer seg trygt opp i luften og ned igjen.

De fleste nordmenn, og de som kommer på besøk til Norge tenker ikke så mye over Avinor, men bruker nesten alle Avinors tjenester i forbindelse med flyreisen – og takket være disse kan vi opprettholde et stort nettverk av også mindre lønnsomme flyplasser gjennom tax free-salg, parkering og avgifter for å oppholde seg i norsk luftrom. Vi kaller dette for Avinormodellen – og den bidrar til at folk som bor i utkantstrøkene også får kort vei til jobb, sykehus, utdannelse osv takket være finansiering fra de større flyplassene.

Avinor er en viktig brikke i å gjøre luftfarten grønnere og bærekraftig på sikt. Vi jobber tett med miljøorganisasjoner, er sentral i utviklingen av bærekraftig flydrivstoff og elektriske fly. Dette er avgjørende for vår overlevelse, og et fantastisk spennende område som omhandler innovasjon og samarbeid med mange spennende partnere. Vi sikter på å være fossilfrie innen 2030!

Kontaktinfo

Rada Reiseliv:
Sten Hansson
Reiselivsdirektør
Telefon:40018380
E-post: [email protected]

Avinor:
Pressevakt: + 47 918 15 614
E-post: [email protected]