Foto: Geir Olsen

Klynga administreres av:

Skåppå AS
[email protected]

 

Fritidsboligsektoren + Reiseliv
= Rekreasjonsnæringen

Klyngearbeidet skal bidra til omstilling og vekst hos den enkelte medlemsbedrift og lokalsamfunnet forøvrig.

Bærekraft er grunnbjelken og man skal tenke økonomisk utvikling i samspill med ivaretakelse av kllima- og miljøhensyn, samt samfunnsmessige perspektiv.

Rekreasjonsklynga

Med bakgrunn i evalueringen av Snowball innledet Visit Lillehammer et nytt samarbeid for å videreutvikle det gode arbeidet med Snowball.  I løpet av 2022 gjennomførte vi sammen med Skåppå og Alpinco et forprosjekt for å samle aktører fra rekreasjonsnæringen, og en klynge med 14 aktører/eiere ble etablert.

Vi står overfor store utfordringer fremover, slik som krav til klima og miljøhensyn, endringer i markedet og kundegruppene og ny teknologi som utfordrer. Vi må jobbe sammen på nye måter om vi skal klare å møte disse utfordringene og sikre utvikling og vekst. Derfor bidro vi til, og er en del av ny sammensetning av aktører. 

Økt bærekraftig verdiskaping

Rekreasjonsklynga ble etablert i 2023 og er godt i gang med de første prosjektene. Klynga består av både tradisjonelle reiselivsbedrifter, hytteprodusenter, finansieringsaktører og energibransjen. De arbeider med å frembringe kunnskap og fakta for å kunne arbeide bedre med utvikling og innovasjon, slik at rekreasjonsnæringen samlet sett skaper større verdier lokalt, lykkes med bærekraftig vekst og skaper nye varige arbeidsplasser.

 

Hvorfor har vi laget Rekreasjonsklynga?

Fremtida krever smartere og mer effektiv utnyttelse av tilgjengelige ressurser. Hvordan lykkes vi med å levere på gjestenes behov og bidra til økt næringsutvikling, samtidig som det tas hensyn til miljø og klima, og kommende generasjoners muligheter og behov? Gjennom Samarbeid!

Dette vil gi Gudbrandsdalen flere arbeidsplasser, mer konkurransekraft og gode levende lokalsamfunn.

Vi ønsker å bidra til økt innovasjon og næringsutvikling

Rekreasjonsindustrien er næringsaktører som leverer produkter og tjenester ti folk som ønsker rekreasjon, slik som opplevelser, aktiviteter, mobilitet og infrastruktur. Det felles markedet er rekreasjonsklyngens drivkraft, og behovet er innovasjon og næringsutivkling som treffer markedet.

Klyngearbeidet skal bidra til omstilling og vekst hos den enkelte medlemsbedrift og lokalsamfunnet forøvrig. Bærekraft må stå som en grunnbjelke, og man skal tenke økonomisk vekst i samspill med hvordan vi ivaretar klima- og miljøhensyn, og samfunnsmessige perspektiv.

Bærekraftige verdier

Bærekraftige verdier

Vi er stolte av vår identitet, formet av ekte opplevelser, produkter, historier og øyeblikk. Vår historie og kultur styrker vårt engasjement i alt vi gjør. Som aktive og sporty mennesker elsker vi å ha det moro, og dette ønsker vi å dele med våre gjester. Vi vil begeistre og skape minnerike opplevelser som setter seg i sjela.

les mer
Ansvarlig markedsføring

Ansvarlig markedsføring

Ved å tiltrekke seg de riktige gjestene, gi ærlig informasjon og ta hensyn til miljøet, lokalsamfunnet og den langsiktige bærekraften, kan vi skape et reisemål som er både attraktivt og ansvarlig.

les mer
Synlighet vår og sommer 2025

Synlighet vår og sommer 2025

Inn mot sommeren 2025 har vi, sammen med Bortelaget, utviklet en målrettet og tydelig plan for å maksimere synligheten og tiltrekke flere besøkende til Gudbrandsdalen, Lillehammer og Mjøs-regionen.

les mer