Foto: Geir Olsen
Klynga administreres av:
Skåppå AS
[email protected]
Fritidsboligsektoren + Reiseliv
= Rekreasjonsnæringen
Klyngearbeidet skal bidra til omstilling og vekst hos den enkelte medlemsbedrift og lokalsamfunnet forøvrig.
Bærekraft er grunnbjelken og man skal tenke økonomisk utvikling i samspill med ivaretakelse av kllima- og miljøhensyn, samt samfunnsmessige perspektiv.
Rekreasjonsklynga
Med bakgrunn i evalueringen av Snowball innledet Visit Lillehammer et nytt samarbeid for å videreutvikle det gode arbeidet med Snowball. I løpet av 2022 gjennomførte vi sammen med Skåppå og Alpinco et forprosjekt for å samle aktører fra rekreasjonsnæringen, og en klynge med 14 aktører/eiere ble etablert.
Vi står overfor store utfordringer fremover, slik som krav til klima og miljøhensyn, endringer i markedet og kundegruppene og ny teknologi som utfordrer. Vi må jobbe sammen på nye måter om vi skal klare å møte disse utfordringene og sikre utvikling og vekst. Derfor bidro vi til, og er en del av ny sammensetning av aktører.
Økt bærekraftig verdiskaping
Rekreasjonsklynga ble etablert i 2023 og er godt i gang med de første prosjektene. Klynga består av både tradisjonelle reiselivsbedrifter, hytteprodusenter, finansieringsaktører og energibransjen. De arbeider med å frembringe kunnskap og fakta for å kunne arbeide bedre med utvikling og innovasjon, slik at rekreasjonsnæringen samlet sett skaper større verdier lokalt, lykkes med bærekraftig vekst og skaper nye varige arbeidsplasser.
Hvorfor har vi laget Rekreasjonsklynga?
Fremtida krever smartere og mer effektiv utnyttelse av tilgjengelige ressurser. Hvordan lykkes vi med å levere på gjestenes behov og bidra til økt næringsutvikling, samtidig som det tas hensyn til miljø og klima, og kommende generasjoners muligheter og behov? Gjennom Samarbeid!
Dette vil gi Gudbrandsdalen flere arbeidsplasser, mer konkurransekraft og gode levende lokalsamfunn.
Vi ønsker å bidra til økt innovasjon og næringsutvikling
Rekreasjonsindustrien er næringsaktører som leverer produkter og tjenester ti folk som ønsker rekreasjon, slik som opplevelser, aktiviteter, mobilitet og infrastruktur. Det felles markedet er rekreasjonsklyngens drivkraft, og behovet er innovasjon og næringsutivkling som treffer markedet.
Klyngearbeidet skal bidra til omstilling og vekst hos den enkelte medlemsbedrift og lokalsamfunnet forøvrig. Bærekraft må stå som en grunnbjelke, og man skal tenke økonomisk vekst i samspill med hvordan vi ivaretar klima- og miljøhensyn, og samfunnsmessige perspektiv.
Er du vår nye turistvert? – Bli en del av vårt team på turistkontoret i Hamar
Er du serviceinnstilt og liker å møte mennesker? Ønsker du å bidra til en positiv opplevelse for våre gjester? Da er dette muligheten for deg!
Ledig stilling: Salg og produktutvikling
Rada Reiseliv SA søker en faglig sterk og samarbeidsorientert salgs- og produktutviklingskoordinator.
Frist 31. august 25.
Antall overnattinger i regionen øker!
Tall på kommersielle gjestedøgn fra SSB viser at vi får flere internasjonale gjester. Air BNB tall viser også en sterk økning i regionen vår.
Sykkelparadiset
Han pendler ofte på sykkel mellom Tretten og Lillehammer – 40 kilometer på sykkel. Nå leder Olivier et prosjekt som skal gjøre det enklere, grønnere og morsommere å komme seg rundt i Lillehammer og Øyer.
Slik jobber vi med markedet i sommer – målrettede kampanjer og nytt innhold
Sommeren er i gang, og vi har satt i gang en rekke markedsaktiviteter for å nå ut til våre viktigste målgrupper: barnefamilier og voksne med interesse for kultur og natur.
Sterkere sammen for bærekraftig reiseliv i Nord-Gudbrandsdalen
Nasjonalparkriket Reiseliv har i 2024 deltatt i en omfattende omstillingsprosess som resulterte i etableringen av det nye destinasjonsselskapet Rada Reiseliv SA fra 1. januar 2025. Med 14 kommuner og over 150 bedrifter på laget, er målet å styrke samarbeidet og bærekraften i hele regionen.
Fra Kirgisistan til Mosetertoppen – Hafjellbussen ble en vinterhit
Hafjellbussen er ett av de første tiltakene i mobilitetsprosjektet Entré Øyer, og ble en umiddelbar suksess.
Ny markedssjef i Rada Reiseliv: Bjarte Solhaug tiltrer 1. juli
Rada Reiseliv SA har gleden av å ønske Bjarte Solhaug velkommen som ny markedssjef. Etter en grundig rekrutteringsprosess med 17 kvalifiserte søkere, var det Solhaugs solide erfaring og sterke tilknytning til regionen som gjorde ham til det naturlige valget.
Bærekraftige verdier
Vi er stolte av vår identitet, formet av ekte opplevelser, produkter, historier og øyeblikk. Vår historie og kultur styrker vårt engasjement i alt vi gjør. Som aktive og sporty mennesker elsker vi å ha det moro, og dette ønsker vi å dele med våre gjester. Vi vil begeistre og skape minnerike opplevelser som setter seg i sjela.
Hvordan kommunisere bærekraft til dine gjester: Praktiske tips
En del av opplæringen i ansvarlig bruk og bærekraft handler om «gjesteopplæring». Ikke alle gjester vet hva vi legger i bærekraft og trenger råd og veiledning.