Fra Kirgisistan til Mosetertoppen – Hafjellbussen ble en vinterhit
Et nytt kollektivtilbud i regi av Entré Øyer og Entur har gjort det enklere enn noensinne å komme seg til og fra Hafjell – både for fastboende, hytteeiere og tilreisende fra hele verden.

Hafjellbussen er ett av de første tiltakene i mobilitetsprosjektet Entré Øyer, og ble en umiddelbar suksess. Foto: Norsk Vegmuseum
Attraktiv destinasjon
Gjennom vintermånedene har Hafjellbussen fraktet over 17.000 passasjerer opp og ned dalsidene i Øyer. Prosjektleder Jens August Dalsegg i Entré Øyer forteller om svært gode tilbakemeldinger:
– Vi har gjort en undersøkelse blant de reisende, og på en skala fra 1 til 6 fikk vi en score på 5,2. Det er vi veldig fornøyde med, spesielt siden dette er første året på lenge med rutebusstilbud i Hafjell.
Både fastboende og hytteeiere har benyttet seg av tilbudet, og det er flere gode historier som peker seg spesielt ut:
– Én hytteeier har fortalt at han har reist kollektivt mellom Gøteborg og Hafjell i vinter. I tillegg har vi et tilfelle med ei som reiste helt fra Kirgisistan til Mosetertoppen Skistadion. Hun ville neppe kommet seg hit uten et kollektivtilbud helt frem. Det gjør Hafjell definitivt mer attraktiv som destinasjon, sier Dalsegg.
Digital billettplattform ga full klaff
Alle reisende har brukt Entur-appen for å planlegge og betale reisen. Dalsegg mener samarbeidet med Entur har vært avgjørende for suksessen:
–Du kan sitte hvor som helst i Norge og planlegge reisen helt frem til Hafjell på én digital plattform. Det er utrolig verdifullt. Vi får også innsikt i hvilke reiser som er mest populære, noe som hjelper oss å forbedre tilbudet videre.
Kommunikasjonssjef i Entur, Ragnhild Skaara Imset, er glad for å bidra:
– I Entur-appen er det mulig å finne alle reiser og kjøpe billetter til hele Norge, men vi har ikke avtaler med alle privateide kollektivselskap ennå. Derfor er det gull at vi har fått inn Hafjellbussen og Entré Øyer – det er vinn-vinn for alle. Reisende trenger bare én app, og vi kommer nærmere målet om å samle alle billetter i én nasjonal plattform.
Hafjellbussen planlegges videreført til vinteren 2025/26.
Ny markedssjef i Rada Reiseliv: Bjarte Solhaug tiltrer 1. juli
Rada Reiseliv SA har gleden av å ønske Bjarte Solhaug velkommen som ny markedssjef. Etter en grundig rekrutteringsprosess med 17 kvalifiserte søkere, var det Solhaugs solide erfaring og sterke tilknytning til regionen som gjorde ham til det naturlige valget.
Bærekraftige verdier
Vi er stolte av vår identitet, formet av ekte opplevelser, produkter, historier og øyeblikk. Vår historie og kultur styrker vårt engasjement i alt vi gjør. Som aktive og sporty mennesker elsker vi å ha det moro, og dette ønsker vi å dele med våre gjester. Vi vil begeistre og skape minnerike opplevelser som setter seg i sjela.
Hvordan kommunisere bærekraft til dine gjester: Praktiske tips
En del av opplæringen i ansvarlig bruk og bærekraft handler om «gjesteopplæring». Ikke alle gjester vet hva vi legger i bærekraft og trenger råd og veiledning.